Blog Recensies

Reis naar Rouen – Manon Borgen | Recensie

Reis naar Rouen – Manon Borgen

Feelgood Roman | 9789020548556 | Mijn beoordeling: 3.5 sterren | Spoilervrije recensie

3.5/5

Ondergedompeld in het verhaal

In Reis naar Rouen leren we Lilian kennen. Lilian is op een bizarre manier na 4 jaar gedumpt door haar ex Vince. Ofja, kunnen we het wel dumpen noemen? Want excuseeeeee me!? Meneer had niet eens de ballen om het face to face te doen… Om te zeggen dat ik verbouwereerd was en hardop heb lopen roepen (lees: vloeken) is een understatement. Wat is die Vince een… vul dat zelf maar in.

En het feit dat een boek zo snel al zoveel emoties weet op te roepen, is voor mij een goed teken. Het is een teken dat je het verhaal ingezogen wordt en er ultiem van aan het genieten bent. Dit komt mede door de enorm fijne schrijfstijl van Manon maar ook door de realistische setting van de karakters en het verhaal. Het is heel makkelijk om je met het boek te identificeren, al zou Lilian in het echte leven niet echt een vriendin van mij kunnen zijn. Daarvoor is ze voor mij persoonlijk op momenten een beetje té negatief en naïef

Haastige spoed, is zelden goed

De schrijfstijl van dit boek is erg fijn en snel, maar soms iets te snel. Af en toe voelde het alsof we door de gebeurtenissen heen sprintte om bij een bepaalde scène te komen waardoor ik in het begin een beetje de draad kwijtraakte. Ook zorgde dit op sommige momenten voor wat voorspelbaarheid van wat er zou gebeuren in het boek, maar dat is niet per se iets negatiefs want ik heb er alsnog enorm van genoten. Ik had persoonlijk wat meer opbouw gewild in het enemies-to-lovers gedeelte. Het ging mij persoonlijk iets te snel van: ‘ik mis mijn ex’, naar: ‘wie is deze !@#$% op de cruise’, naar: ‘oh deze !@#$% is misschien wel het beste wat me ooit is overkomen’. Je kunt van te voren al raden dat dit het pad is dat het hoofdpersonage afgaat, maar ik had iets meer willen genieten van de ‘enemie’ periode om het maar zo te noemen.

Alsof ik er zelf bij was

Omdat het boek gaat over een cruise, had ik verwacht dat veel gebeurtenissen zich inderdaad hier zouden afspelen. Maar, stiekem had ik toch ook gehoopt op wat meer uitgebreide scènes in de steden die Lilian bezoekt, vooral omdat de steden ook in de titels van de boeken voorkomen. Het boek is vrij dun en ik denk dat er meer uit sommige scénes gehaald had kunnen worden door ze net iets uitgebreider te maken. Waar Manon wel heel goed in is, is in een korte tijd een duidelijk beeld neer te zetten van waar het personage zich op dat moment bevindt. Ik had regelmatig een goed beeld van alles en het voelde echt alsof ik door de ogen van Lilian aan het kijken was. Ik heb bijvoorbeeld zelf helemaal niks met Frankrijk, maar door het lezen van dit boek heb ik serieus zin gekregen om Rouen een keer te gaan bezoeken. Al zal dat niet met een cruise zijn want ik vind alles met de zee eigenlijk vreselijk (en toch vond ik dit boek heerlijk).

Eind beoordeling

Reis naar Rouen is het eerste boek in een driedelige serie van auteur Manon Borgen en wat was het een heerlijke eerste reis. Dit boek heeft alles wat je voor de zomer nodig hebt en is daarom ook een echte summer-read. Als je met dit warme weer niet weet wat je moet doen, raad ik je absoluut aan om deze serie te gaan lezen. De personages zijn realistisch en je maakt er snel een connectie mee. De actiescènes zijn soms wat te snel, maar als je geen zin hebt in een zware read is het juist ideaal. Het einde is leuk geschreven en wekt interesse om door te lezen omdat je met onbeantwoorde vragen blijft zitten. Gelukkig zijn alle drie de boeken in deze serie tegelijk uitgekomen en kan ik direct door met het lezen van deel 2: Vaar naar Venetië.

Ik wil uitgeverij Zomer & Keuning ontzettend bedanken dat ik dit boek heb mogen ontvangen om te recenseren.

3.5/5

Disclaimer: in mijn recensies ben ik altijd zo eerlijk en kritisch mogelijk. Wel wil ik benadrukken dat deze recensie is geschreven vanuit mijn persoonlijke mening. Zoals we allemaal weten: smaken verschillen. Laat je dus niet afschrikken door een recensie van bijvoorbeeld één ster, maar wordt ook niet te enthousiast van een recensie van vijf sterren. Hoe ik een boek heb beleefd, kan voor jou heel anders zijn.

Wil je meer recensies lezen? Neem dan een kijkje op deze pagina

Informatie over Reis naar Rouen

Vaar mee op een zomerse cruise met Lilian door Europa in ‘Reis naar Rouen’, het eerste deel van de In het diepe-feelgoodserie van Manon Borgen. Als Lilian na haar verbroken relatie bijna verdrinkt in liefdesverdriet, boeken haar ouders een cruise door Europa voor haar. Lilian vindt het niks, ze blijft liever alleen thuis! Ze besluit om haar ouders tevreden te stellen tóch op reis te gaan, maar aan boord heeft ze meteen een confrontatie met de irritante Oliver. Dit wordt een ramp… ‘Reis naar Rouen’ van Manon Borgen is het eerste deel van haar In het diepe-serie. Lees ook ‘Vaar naar Venetië’ en ‘Breng me naar Barcelona’.

Handige Linkjes

Koop Reis naar Rouen hier:

Informatie over de uitgave: