Blog Blogtour Recensies

Ivelle – Laura Diane | Recensie

Ivelle – Laura Diane

Young Adult Fantasy | 9789022593509 | Mijn beoordeling: 5 sterren | Spoilervrije recensie

5/5

Flaptekst Ivelle

Groen is angst. Blauw is verdriet. Oranje is blijdschap. In Pagdama vertelt de kleur van je ogen precies hoe je je voelt … De negentienjarige Ivelle ziet het rood van de liefde overal om zich heen. Naar háár heeft er echter nog nooit een jongen met die tint van verliefdheid gekeken. Maar als ze een jaar na hun eerste ontmoeting de charmante Renzo weer tegenkomt, neemt ze een besluit dat alles kan veranderen. Een besluit dat niet zonder risico is … Een verrassend verhaal dat bewijst dat iedereen meer is dan wat je ziet. Ontroerende urban fantasy voor young adults.

Handige Linkjes

Koop Ivelle hier:

Informatie over de uitgave:

Het boek Ivelle is geschreven door Laura Diane. Deze Hardback uitgave heeft 275 pagina’s en is gepubliceerd op 1 juli 2021 door Clavis Uitgeverij

Mijn ogen kleuren goud

Mijn ogen kleuren goud want wat ben ik enorm onder de indruk en trots op dit geweldige boek! Laura haar schrijfstijl is zo heerlijk vlot en duidelijk dat je er als een malle doorheen vliegt en ieder woord tot je neemt. Wanneer ik in een reading slump zit en geen zin heb in een dikke pil, pak ik een boek van Laura en dan vind ik direct mijn plezier voor lezen weer terug. Ivelle is alle 5 sterren dubbel en dwars waard want wat was dit een spannend, emotioneel en liefdevol boek.

Vandaag is rood!

In Ivelle volgen we het verhaal van, ehm, Ivelle haha! Ivelle woont in Pagdama en in Pagdama vertelt de kleur van je ogen precies hoe je je voelt. Je kunt dus eigenlijk voor niemand je emoties verbergen. Zo betekend de kleur oranje: blijdschap, staat de kleur blauw voor verdriet en als er iemand met rode ogen naar je kijkt is het geen Duivel, maar waarschijnlijk de liefde van je leven!

Ivelle is een jonge vrouw en erg onzeker als het aankomt op gebied van liefde. Iedereen om haar heen lijkt de ware te hebben gevonden en doordat iedereen je emoties kan aflezen aan je ogen, is het voor Ivelle moeilijk om haar teleurstelling en jaloezie te verbergen.

Het liefste zou Ivelle willen dat haar ogen juist zelfverzekerheid zouden uitstralen, al is het maar voor één avond. En op die ene avond dat Ivelle dit belsuit maakt, gaat alles mis.

Ik zie geel van de schok

Wanneer Ivelle in een situatie terecht komt waar ze niet helemaal zelf schuld aan is, zet ze alles op alles om erachter te komen wat er allemaal aan de hand is en wie er achter zit. Wanneer ze met hulp van de mysterieuze Arch erachter komt wát er precies in de nachtelijke uurtjes allemaal in hun stad gebeurd en wie er bij zijn betrokken smeden ze een gevaarlijk plan om de mensen die Ivelle liefheeft te beschermen.

Door dit interessante plot, vlieg je door het boek heen en leest het zelfs bijna als een thriller! Er is namelijk een persoon die handelt in verboden goederen en Ivelle weet steeds meer puzzelstukjes op hun plek te leggen om zo tot een oplossing te komen. Tot het einde had ik gewoon niet door wie nou de échte bad guy was en ik vond het een hele verrassende wending. Als mijn ogen konden verkleuren zoals in dit boek, hadden ze tijdens het lezen van deze plot twist zeer zeker een felle gele kleur gehad!

Een hele fucking regenboog

Wat ik zo ontzettend sterk vind aan Ivelle is dat het boek herkenbaar is. De onzekerheid, het maken van verkeerde keuzes, de verantwoordelijkheid nemen voor deze keuzes… alles is zo ontzettend herkenbaar. Zelf heb ik geluk gehad in de liefde en kleuren mijn ogen nog dagelijks een vurig rood, maar ondanks dat de onzekerheid met betrekking tot de liefde niet per se herkenbaar was, herkende ik wel het onzekere gevoel van Ivelle. Het gevoel dat je niet genoeg bent, het gevoel dat je faalt.

Eén quote uit het boek dat mij heel erg is bijgebleven is deze:

“Liefde zie je niet, je voelt het.
En het is niet rood, het is niet één kleur.
Het is een hele fucking regenboog”

Want wauw, wat is dat eigenlijk wáár! Een relatie is niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Het is hard werken, het is eerlijk durven zijn het is communiceren met elkaar. Het is je af en toe klote voelen het is blijdschap, verdriet, lust en liefde. Het is allemaal samen. En lieve Laura, wat heb je dit dus enorm mooi verwoord in deze krachtige quote.

Als ik één klein dingetje zou moeten noemen wat wat minder was, was dat er nergens in het boek een beschrijving te vinden was van wat welke kleur betekend. Hierdoor lees het in het begin erg verwarrend omdat je niet weet welke emotie er bedoeld wordt. Nu heb ik begrepen dat er bij het boek een promotieboekenlegger zou zitten waar dit op stond, maar dat daar wat miscommunicatie over is geweest. Deze boekenlegger is inmiddels wel te krijgen via de webshop van Laura Diane zelf!

Eind beoordeling

Ivelle van Laura Diane verdiend niet minder dan 5 volle sterren. Het is een boek dat ieder (jong) persoon zou moeten lezen, zodat ze realiseren dat ze zeker goed genoeg zijn en dat hoe lang het ook duurt, ooit komt het goed. Ivelle is een pareltje binnen het Nederlandse Young Adult genre en naast dat het een prachtig boek is om naar te kijken (ik bedoel, zie die cover!) is het een prachtig verhaal die de vinger op de zere plek legt voor iedereen die met onzekerheid en een negatief zelfbeeld te maken heeft.

5/5

Disclaimer: in mijn recensies ben ik altijd zo eerlijk en kritisch mogelijk. Wel wil ik benadrukken dat deze recensie is geschreven vanuit mijn persoonlijke mening. Zoals we allemaal weten: smaken verschillen. Laat je dus niet afschrikken door een recensie van bijvoorbeeld één ster, maar wordt ook niet te enthousiast van een recensie van vijf sterren. Hoe ik een boek heb beleefd, kan voor jou heel anders zijn.

Wil je meer recensies lezen? Neem dan een kijkje op deze pagina

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord